De hobby van…

Door de Evergreen |
 10 januari 2022
Herbert van Hout kennen wij allemaal als onze hoofdgreenkeeper die, samen met zijn collega’s, zorg draagt voor het in goede conditie houden van onze mooie golfbaan. Zelf golft hij ook; af en toe speelt hij wedstrijden mee met een WHS handicap van ongeveer 25.
Degenen die weleens met hem hebben gespeeld weten dat hij een aanvallende stijl van spelen heeft. Hij gaat altijd voor de vlag en kiest daarbij zelden voor een strategische tussenslag om de bal voor een waterhindernis of een bunker te plaatsen. Nee, direct eroverheen naar de pin! Soms lukt dat, soms niet. Dat de golfbaan een grote rol in zijn leven speelt is wel duidelijk; minder bekend is dat hij daarnaast, al vanaf zijn 18tiende jaar, een grote hobby heeft, namelijk het opknappen van klassieke oldtimers.
Hij was al jong geïnteresseerd in en bezig met motoren van bromfietsen en auto’s. In garages werkte hij aan reparaties van allerlei merken auto’s en al doende leerde hij alle technische vaardigheden, het laswerk en het spuitklaar maken van de carrosserie. Het spuiten zelf is een apart vak en mag alleen worden uitgevoerd in een spuitcabine.

Opkopen en restaureren

Na verloop van tijd begon hij oldtimers op te kopen om die te restaureren. Hij kocht ze onder andere op beurzen, in Maastricht en in Rosmalen bij het Autotron. Voor de restauratie nam hij alle tijd en dat ging dan soms enige jaren duren. Samen met een vriend huurde hij daarvoor een als garage ingerichte werkruimte en daar werkten ze dan, op avonden en in de weekends, ieder aan een eigen auto. Als de auto helemaal gerestaureerd was en er ook uitvoerig in was proefgereden werd die verkocht. De gemaakte kosten werden er zo uitgehaald; de erin gestoken tijd niet. Dat is de hobby! Zijn mooiste en tevens eerste project was de restauratie van een Traction Avant 11 N van Citroën uit 1952.

Traction Avant 11 N van Citroën uit 1952

Hij was 20 jaar toen hij deze wagen kocht. Alleen de motor deed het; de rest moest allemaal worden opgeknapt. De auto werd gerestaureerd en na veel proefritjes verkocht. Vervolgens werd hij doorverkocht naar China. Herbert gaat ervanuit dat men er daar nog steeds in rondrijdt.

De laatste vijftien jaar restaureert hij alleen Volvo’s. Hij is lid van de Volvovereniging Nederland geworden. Hij doet mee aan gezamenlijke toertochten en krijgt als lid informatie over oldtimers, maar ook over nieuwe modellen. Binnen de vereniging bestaat er een levendige handel in Volvo-onderdelen en worden er gegevens over oudere modellen uitgewisseld.

Een van de modellen die hij heeft gerestaureerd is de Amazon 69 en nu werkt hij aan een Volvo 164 uit 1972 met een 6-cilinder motor, schijfremmen, stuurbekrachtiging en airco. Dat was in die tijd vooruitstrevend.

Volvo 164 uit 1972

Als deze auto klaar is voor de verkoop wil hij graag nog eens een Amazon opknappen. Daar is volgens Herbert moeilijk aan te komen, maar hij gaat ervoor en blijft daarnaar zoeken.

 Een andere vrijetijdsbesteding van Herbert is wielrennen. In zijn jonge jaren heeft hij zelfs bij de jeugdamateurs gereden. Nu fietst hij regelmatig rondjes van ongeveer vijftig kilometer, waarbij hij oog heeft voor de omgeving.
In België noemen ze dat ‘cycle sportivo’. Lekker fietsen en na afloop op een terras of thuis uitrusten met een grote pint.

Redactie Evergreen,
Piet de Jager

Sponsoren

  • GW Storage
  • Engelbert Obers
  • Pete Norman
  • Rijn Schellekens
  • Bart Spoormakers
  • Frans van den Heuvel

Pin It on Pinterest

Share This